Ta strona www używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy dostosować stronę do twoich potrzeb.
W każdej chwili masz możliwość zablokowania plików cookies w swojej przeglądarce. Dowiedz się jak to zrobić OK. Rozumiem
Kupieckie Domy Towarowe KDT
Strefa kupca

Jak zbudować stabilny biznes - wstęp

Czy istnieje stuprocentowa recepta na udany interes? Z pewnością nie, bo w życiu zdarza się wiele sytuacji, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

Jednak istnieją pewne zasady, które pozwalają na zbudowanie stabilnego, przynoszącego wymierne korzyści biznesu. Jeśli nasza firma się nie rozwija, wina leży zazwyczaj w przeważającej większości po naszej stronie. A właściwie po stronie naszego sceptycyzmu w stosunku do nowych rozwiązań. Planowanie oraz analizowanie swoich mocnych i słabych stron jest integralną częścią rozwoju każdej firmy. Nie łudźmy się, że powielając metody sprzed 10 -15 lat, będziemy w stanie utrzymać się na rynku. Kto się nie rozwija, ten się cofa i tylko kwestią czasu jest moment, gdy lepiej przygotowana i bardziej ekspansywna konkurencja zepchnie nas z rynku lub co najmniej nas zmarginalizuje.

Założyciel firmy Ford mawiał: „Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza uważając, że osiągnęła doskonałość – jest już po niej„. W tej mierze nic się nie zmieniło do dzisiaj, więc aby zmienić oblicze naszej firmy i przygotować ją do rozwoju musimy zacząć inwestować swój czas w modernizację naszego biznesu.

Zacznijmy od ponownego zastanowienia się nad rynkiem, na którym działamy. Czy aby na pewno jest to kierunek, w którym najlepiej się sprawdzamy? Ustalmy, jak duży jest to rynek, czy się rozwija, czy też przypadkiem nie kurczy poprzez większą konkurencję. Przyzwyczajenie jest przydatną cechą pod warunkiem, że pozwala się nam rozwijać. Jeśli zaś cały czas tkwimy w tym samym punkcie, naturalną koleją rzeczy jest zmiana. Może ona dotyczyć zmiany branży, w której działamy, a może tylko zmiany sposobu zarządzania. Myślenie, że zawsze jakoś będzie, jest naiwnością, ponieważ rzeczywistość wciąż się zmienia. Warto spojrzeć w tył i przypomnieć sobie, jak wyglądał rynek kilka lat temu w Warszawie. Jaka była konkurencja wtedy, a jaka jest dzisiaj.

Zadaniem efektywnego przedsiębiorcy jest przekształcenie zmian w innowacje, a więc w nowy biznes. Jeżeli w naszym planowaniu brak jest czytelnych informacji o zagrożeniach dla naszej firmy, lub też nie zastanawiamy się nad elementami niepewnymi, to z pewnością nie będziemy w stanie przetrwać na rynku w sytuacji kryzysowej. W naszym planie muszą być ujęte wszystkie potencjalne zagrożenia. Zastanówmy się nad takimi kwestiami jak:

Możliwości zwiększenia kosztów naszej działalności/inwestycji,

Czy zaplanowaliśmy jakieś zyski, a jeśli tak, to co może wpłynąć na ich spadek?

Czy nasi kooperanci to ludzie mogący wywiązać się z zobowiązań?

Jakiego czasu potrzebujemy, aby udało się np.sprzedać towar który mamy? itp.

Jeden z szefów wielkiej azjatyckiej firmy, działającej także w Polsce, na pytanie - co robi jeśli nie uda mu się sprzedać towaru, z nonszalancją odpowiedział „ Nie ma takiego towaru który u mnie zalega, bo mam cały plan sprzedaży na różnych rynkach. Problemem jest tylko ile na tym zarobię. A jeśli towar sprzedaje się słabiej niż było planowane, przy następnej dostawie zupełnie go eliminuję, wprowadzając nowy.”. I to jest podstawa myślenia biznesowego. Planowanie, określanie możliwości wycofania się bądź zmiany profilu działań.

W Polsce w wielu firmach pokutuje prowizorka i brak profesjonalizmu. W tym momencie dochodzimy do następnego etapu budowania planu działania, a więc do punktów, które będą sygnałami dla nas, czy nasza firma idzie w dobrym kierunku. Jeśli ustalimy, że nasze działania mają przynieść po kilku miesiącach konkretny wzrost sprzedaży, musimy ustalić punkty, które pozwolą nam to sprawdzić. Jeżeli widzimy, że wzrost jest mniejszy od zakładanego, wtedy szukajmy elementu, który to spowalnia. Może słabo zareklamowaliśmy towar? Może cena u naszego dostawcy jest za duża? Czynników jest wiele, ale naszym zadaniem jest monitorowanie ich poprzez zaplanowanie sprzedaży i opracowanie punktów, które będą nam sygnalizowały o zmianie sytuacji w firmie. Oznaczenie ich pozwoli nam zminimalizować lub też uniknąć strat. Jeśli nasza konkurencja idzie w prawo, my idźmy w lewo. Jeśli chcemy, aby wszystko co zaplanujemy udało się nam zrealizować, musimy dokładnie opisać wszystkie czynności, jakie musimy wykonać, aby sprzedać towar. Wypiszmy sobie wszystkie elementy: od zakupu towaru, przez zareklamowanie go, do sprzedaży. Taka lista pomoże ustalić, kto za co w naszej firmie odpowiada. To bardzo ważne, żeby nastąpił podział pracy, nie na zasadzie, że pracownik odpowiada za wszystko, tylko za określenie kto? Co? Jak? Takie działanie da nam swobodę i łatwość w zarządzaniu. Poza tym ułatwi to rozliczanie siebie i pracowników z zadań. Pamiętajmy, że nasz czas ma też swoją wartość.

Tak, chcę otrzymywać maile z bieżącymi informacjami!

strony internetowe warszawa