Ta strona www używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy dostosować stronę do twoich potrzeb.
W każdej chwili masz możliwość zablokowania plików cookies w swojej przeglądarce. Dowiedz się jak to zrobić OK. Rozumiem
Kupieckie Domy Towarowe KDT
Strefa kupca

Sieci handlowe w Polsce - TESCO

Od czasu początków transformacji gospodarczej pojawiły się w Polsce wielkie zagraniczne sieci handlowe. Aby zrozumieć ich mechanizm działania, będziemy starali się przybliżyć Państwu zarówno ich historię, jak i zasady, którymi się kierują. Chcąc walczyć z konkurencją, musimy przede wszystkim dogłębnie ją poznać.


Jedną z najprężniej rozwijających się w naszym kraju sieci jest angielskie Tesco, które jest jednym z największych detalistów na świecie o bardzo szybkim przyroście sprzedaży. Założycielem firmy był Jack Cohen, który w roku 1919 zaczął sprzedawać nadwyżki artykułów spożywczych sprowadzanych z londyńskiego East Endu. Sama marka Tesco pojawiła się w 1924 roku, a nazwa ta powstała po wykupieniu przez Cohena firmy zajmującej się wysyłką herbaty od TE Stockwell. Użył pierwszych trzech liter (TES) i dodał dwie pierwsze litery swojego nazwiska (CO), tworząc do dziś funkcjonującą nazwę TESCO.

Pierwszy sklep Tesco został otwarty w 1929 roku w Burnt Oak, Middlesex. Pierwszy samoobsługowy sklep otwarto w St Albans w 1951 roku, a pierwszy supermarket w Maldon w 1956 roku. W tej chwili sieć posiada około 3260 sklepów w 12 krajach, i są to placówki zarówno wielkopowierzchniowe, jak i małe. Rozwinięcie sieci sprzedaży na mniejsze sklepy wpisuje się w strategię działania całej firmy, ograniczając pole manewru firmom mniejszym.

Na dzień dzisiejszy Tesco ma kilka rodzajów sklepów (nie wszystkie są w Polsce, ale jest to tylko kwestią czasu) : Tesco Extra – To typowy wielki moloch w którym możemy kupić wszystko, począwszy od żywności, poprzez ubrania, aż po sprzęt domowy; Tesco Supermarket – to wielkopowierzchniowe sklepy, głównie nastawione na żywność; Tesco Express – to mniejsze sklepy z większą marżą usytuowane w najruchliwszych miejscach; One stop - działają tylko w Wlk. Brytanii jako małe sklepy, które jako jedyne nie używają nazwy Tesco, Tesco Homeplus – oferują wszystko oprócz żywności. Wszystkie te odmiany służą zajęciu większych połaci rynku i budowaniu marki w innych branżach.

Strategia firmy opiera się na kilku punktach:

1) jak najłatwiejsze robienie zakupów,

2) stałe dążenie do ograniczenia cen,

3) jak najniższa oferowana cena produktu,

4) wygoda poprzez zróżnicowanie: sklepy małe i duże,

5) uproszczenie sprzedaży.

Te kilka elementów składa się na całą wizję działalności sieci Tesco, a do każdego z tych punktów zbudowano cały plan działań, mających zrealizować w/w założenia. Jednym z punktów jest coraz większa ekspansja na rynki do tej pory zarezerwowane dla innych – chodzi tu o towary nieżywnościowe.

We wrześniu 2004 r. Tesco poinformowała, że 20% sprzedaży pochodzi z towarów innych niż żywność. W tej chwili sieć zwiększa swój udział w rynku sprzedaży obuwia, odzieży, benzyny, płyt CD/DVD itp. Zaczęto także inwestować w sklepy sprzedające towary spod znaku medycyny naturalnej. Jak widać, poszerzanie przez Tesco działalności idzie w różnych kierunkach i może stać się wielką konkurencją dla każdej branży. W większości krajów preferowana taktyka Tesco wydaje się polegać na wykupie istniejących sieci detalicznych, lub mających znaczący udział w rynku, i przekształcić je w spółkę zależną od Tesco. Wtedy można na różne sposoby rozpocząć taktykę podcięcia lokalnych przedsiębiorców: poprzez agresywne, konkurencyjne ceny, sprzedaż benzyny, uruchomienie programów lojalnościowych, całodobowe placówki itd.

Tesco cieszy się przywilejami w wielu krajach, zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej. Zamiast ekspansji w krajach zachodnich, firma koncentruje się na byłych krajach komunistycznych i Azji, gdzie jest mała i słabo zorganizowana konkurencja. W Irlandii sieć Tesco musiała zapłacić grzywnę za sprzedaż produktów poniżej kosztów produkcji i próbę podcięcia innych sprzedawców detalicznych.

Co składa się na sukces firmy? Oto najważniejsze elementy sukcesu Tesco:

"Inclusive". To zwrot używany przez Tesco, aby opisać dążenie do odwołania się do górnego, średniego i niskiego dochodu klientów w tym samych sklepach. Założeniem jest ściągnięcie podstępem klienta, który nie będzie miał świadomości, że inni sprzedawcy mogą oferować lepsze rozwiązania. Strategia marketingowa firmy koncentruje się głównie na promowaniu ceny jako głównego bodźca dla klienta.

Innym punktem strategii jest decyzja mająca na celu przezwyciężenie niechęci klientów do zakupów towarów marki Tesco. Misja firmy opiera się na tworzeniu wartości marki dla samych klientów tak, aby zbudować ich lojalność wobec marki. Podstawowym celem jest oczywiście podwyższanie zysków, ale jest jasne, że aby to osiągnąć, firma musi skupiać się na obsłudze klienta na jak najwyższym poziomie, budując zaufanie do siebie.

Następnym z elementów sukcesu sieci jest dywersyfikacja towarów, którymi handluje. Tesco zmienia swoje oblicze, przechodząc od żywności w inne segmenty rynku. Zróżnicowanie asortymentu wpłynęło na wzrost pozycji firmy na rynku. Dochodzi do tego także ekspansja międzynarodowa w krajach słabiej rozwiniętych.

Ta ogólna analiza pokazuje, że w kilkanaście lat można zbudować koncern będący jednym z największych na świecie. Wzrost Tesco w Polsce jest wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców, którzy rozdrobnieni i słabiej zorganizowani mogą nie sprostać wyzwaniom konkurencji. Jednak spółki takie jak KDT, w których zrzeszone podmioty mogą razem współpracować, mają szansę zmierzyć się z wielkopowierzchniowymi sieciami. Zmiany na rynku już zachodzą, a przetrwają na nim tylko najlepiej zorganizowane podmioty.



Tak, chcę otrzymywać maile z bieżącymi informacjami!

strony internetowe warszawa