Ta strona www używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy dostosować stronę do twoich potrzeb.
W każdej chwili masz możliwość zablokowania plików cookies w swojej przeglądarce. Dowiedz się jak to zrobić OK. Rozumiem
Kupieckie Domy Towarowe KDT
Strefa kupca

Jak wyselekcjonować najlepszych dostawców

Wybór dostawcy usług jest czymś, co robimy regularnie, czasem nawet o tym nie wiedząc. Jako właściciele lokalu dobieramy fachowców od remontów, dostawców usług telefonicznych, firmy ochroniarskie do zabezpieczenia naszego mienia, agentów ubezpieczeniowych, itp. Możliwości są tysiące. Wiele z tych firmy świadczy usługi także dla naszych przedsiębiorstw. Gdy chcemy zaoszczędzić każdy grosz, bez konieczności rezygnacji z usługi, ważne jest, aby nasz wybór był starannie przemyślany pod względem tego, kto będzie świadczyć te usługi dla nas.

„Wszystko można robić lepiej, niż robi się dzisiaj.”

 Możemy znaleźć usługodawcę na kilka sposobów :

1. Wybrać z książki telefonicznej lub Internetu

2. Użyć firmy, której zawsze używamy

3. Poradzić się z zaufanych źródeł lub znajomego

4. Przejść przez formalny proces wyboru

Najgorsze co możemy zrobić to zastosować punkt 1 – Ponieważ nie daje nam możliwości porównywania i rzadko prowadzi do najlepszego dostawcy ... chyba, że mamy szczęście. Jeśli usługa dotyczy niewielkich pieniędzy to punkt 2 i 3 będzie dobrym rozwiązaniem. 2 oznacza, że firma jest nam znana lub, że znajomy ją sprawdził. Jednakże, jeśli robimy coś dla naszej firmy, co wiąże się z większymi wydatkami, wówczas punkt 4 jest najlepszym rozwiązaniem. Firma która chce zarobić na naszej usłudze musi nam pokazać, dlaczego nasze pieniądze powinny być wydane właśnie u nich, a nie u konkurencji. Opisany poniżej proces pozwoli wybrać najlepszego dostawcE dla nas i naszej firmy.

Pierwszy krok - Czego potrzebujemy

Zanim dokonamy wyboru potencjalnego dostawcy, musimy określić parę rzeczy: rodzaj towaru, jego parametry, widełki cenowe, czas dostarczenia, możliwości zapłaty itp. To pomoże nam później, gdy będziemy przy pomocy notatek i materiałów sprzedawców porównywać oferty. Uświadomi to nam, jak różne są oferty na takie same produkty i usługi.

„Jeżeli nie wiesz, dokąd zmierzasz, prawdopodobnie wylądujesz gdzieś indziej. „

Drugi krok - Określenie potencjalnych źródeł

Niezależnie od tego, czego poszukujemy musimy sami zbadać i określić, które firmy są najlepsze I wydają się najbardziej kompetentne do realizacji naszego zlecenia. Najlepiej jest spisać je na kartce i skonfrontować z naszymi założeniami. Ustalmy rzeczy na korzyść i niekorzyść danej firmy – sporządźmy listę plusów i minusów

Po sporządzeniu takiej listy plusów i minusów kontaktujemy się z każdym dostawcą telefonicznie lub przez e-mail, podając swoje potrzeby i informując o tym, że chcemy przeprowadzić selekcję.

W naszej informacji powinniśmy zawrzeć określone rzeczy:

1. Dokładne dane kontaktowe

2. Nasze potrzeby dotyczące produktu/usług

3. Zaproszenie do udziału w procesie selekcji

4. Proponowaną datę ( w tym czas na korespondencję i zmianę oferty, w razie odrzucenia przez nas firmy)

„Plany są niczym, planowanie wszystkim.”

Trzeci krok - Rozmowy wstępne

Firmy, które będą zainteresowane współpracą, powinny nam przedstawić zarówno oferty, jak i możliwości ich realizacji z wyszczególnieniem ceny, czasu, płatności itp. To w ich gestii jest przekonanie, że są najlepszym rozwiązaniem dla nas. Konkurencja na rynku jest na tyle duża, że każdy klient musi być traktowany jak najbardziej poważnie. Najlepiej jest, jeśli możemy wybrać 8-10 dostawców do wstępnej selekcji zwłaszcza, jeśli zamierzamy zaoszczędzić poważne pieniądze.

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.„

Czwarty krok – Nieskuteczne firmy

Po wstępnym porównaniu ofert widać, że kilka firm nie sprosta naszym wymaganiom, więc spokojnie możemy je usunąć z naszej listy. Mogą nam oferować usługi po zawyżonych cenach albo w miejscu tak odległym , że transport i czas będą kosztować nas tyle, że mało opłacalna stanie się oferowana przez danego dostawcę niska cena. A więc przystępujemy do następnego etapu z firmami wstępnie wyselekcjonowanymi. Zaczynamy od rozmowy z każdą z nich. Cena, którą proponują nie może być ceną dyskutowaną podczas trzeciego kroku, czyli przedstawiania oferty. Producenci pragną, tak jak my, najwięcej na tym zarobić i niekoniecznie jest to dla nas najlepsza i ostateczna cena. Jeśli tak jest, mamy następny powód do wykreślenia następnych firm, które nie pozwalają na kompromis.

„Kiedy przyjdzie do rozmowy o pieniądzach, nigdy nie wymieniaj wysokości kwoty jako pierwszy. „

Piąty krok - Runda finałowa

Jest to ostatnia szansa dla każdego z finalistów, aby ich oferta wygrała a oni zyskali nowego klienta, powiększając portfel swoich zamówień. Spotkaj się z każdym oddzielnie na ostateczne rozmowy co do cen i sposobów realizacji ich oferty. Teraz możesz uzyskać więcej informacji o samej firmie, jej możliwościach, specyfice. Szukajmy czegoś, co ją wyróżnia. Na pewnym etapie negocjacji oferty będą już nieznacznie się różnić. Wtedy potrzebujemy czegoś co bezwzględnie wskaże nam na daną firmę.

„Czytaj uważnie Twoją umowę z dostawcą. Pamiętaj, że duży druk daje, a mały zabiera.”

Szósty krok - Podjęcie decyzji

Teraz nadszedł czas na sprawdzenie materiału i notatek ze spotkań z każdym z oferentów i podjęcie decyzji. Decyzja powinna opierać się na kalkulacji zarówno kosztów, jak i zdolności do zaspokojenia naszych potrzeb. Najważniejsze jest, aby uczynić to i trzymać się swojej decyzji. Zmiana dostawcy ponownie może doprowadzić do dodatkowych kosztów. Po wszystkich tych wysiłkach jest mało prawdopodobne, że źle wybraliśmy. Wszystkie szybkie zmiany mogą doprowadzać nas do zwiększonych kosztów, dlatego dwa razy się zastanówmy i starajmy się wszystko krok po kroku realizować w taki sposób, aby wyselekcjonować najlepszego dostawcę. Nie bójmy się zmian, ale też bądźmy ostrożni w czasie pozyskiwania nowych dostawców.


Tak, chcę otrzymywać maile z bieżącymi informacjami!

strony internetowe warszawa