Ta strona www używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy dostosować stronę do twoich potrzeb.
W każdej chwili masz możliwość zablokowania plików cookies w swojej przeglądarce. Dowiedz się jak to zrobić OK. Rozumiem
Kupieckie Domy Towarowe KDT
Strefa kupca

Zasady budowania biznes planu

Określenie rozmiaru rynku, na którym będziemy działać

Kiedy przygotowujemy się do rozpoczęcia, poszerzenia lub zmiany profilu działalności, musimy zacząć od określenia rozmiarów rynku, na którym będziemy działać. Jeśli zajmujemy się sprzedażą ubrań musimy wziąć pod uwagę zarówno wielkość rynku, jak i wielkość konkurencji.

Określenie rozmiaru rynku docelowego

Oprócz określenia ogólnej wielkości rynku, musimy skupić się także na określeniu naszego rynku docelowego. Kto ma być naszym klientem i na jakim sektorze chcemy się skupić. Jeśli są to np. ubrania dla młodzieży, sprawdzamy jaką mamy konkurencję i ustalamy mniej więcej, kto jest naszym celem sprzedaży. Ustalamy np.: młodzi ludzie 15-24lata, mniej/średniozamożni, mieszkańcy dzielnicy, większa konkurencja w sektorze bluzek i jeansów. Uszczegółowienie jest ważnym krokiem do następnego punktu a mianowicie metod marketingowych.

Metody marketingowe

Znamy już rynek docelowy naszego biznesu, więc czas teraz na ustalenie, jakich metod możemy użyć, aby klienci przyszli akurat do nas. Czy będzie to promocja, czy zwiększony nacisk na reklamę, czy większy asortyment. Wszystko jest zależne od specyfiki miejsca, w którym prowadzimy biznes, a także branży i konkurencji.

Jakość konkurencji

Konkurencja jest czynnikiem, który zmusza do ciągłych zmian. A więc musimy znać swoją konkurencję. Poznać metody jej działania i czynniki, które powodują, że posiada szeroką klientelę. Jakie ma słabe strony, a jakie mocne. Jeśli zanalizujemy konkurencję, łatwiej będzie nam z nią rywalizować.

Zmienne koszty brutto i netto

Kalkulując koszty, liczmy je zawsze z małą nadwyżką. To ważne zwłaszcza, że wiele kosztów ulega zmianie w bardzo krótkim czasie. Musimy więc obliczyć koszty wraz z możliwymi zmianami.

Oczekiwania

Ustalenie punktów, które będą nam obrazować nasze oczekiwania. Jeśli np. dążymy do zwiększenia sprzedaży o 30% w ciągu roku, musimy ustalić punkty pośrednie, które będą wskazywać, czy obrany przez nas kurs pozwala na osiągniecie zamierzonych celów

Wewnętrzne procedury zarządzania

Sprawne zarządzanie pozwala na oszczędność czasu i kontrolę działań. Ustalenie: kto, za co odpowiada ułatwia i organizuje cały proces od zakupu towaru do jego sprzedaży. Dzięki temu możemy określić trudności i wprowadzać ulepszenia w całym systemie sprzedaży.

Oczekiwane zyski

Zyski są wypadkową naszych przygotowań i działań. Określenie oczekiwanych zysków daje nam sposobność do kalkulacji wszystkich zmiennych. Poczynając od kosztów, a kończąc na sposobie zarządzania. Oczekiwane zyski powinny mieć odzwierciedlenie w realnych kalkulacjach opartych na znajomości rynku.

Możliwości wycofania się

W każdy biznes musi być wkalkulowane ryzyko. Przy planowaniu trzeba też ustalić możliwości wycofania się, jeśli nasze plany nie powiodą się. Określony pułap wydatków, jakie możemy ponieść, przyczyni się do pomniejszenia ewentualnych strat. Musimy też ustalić, jak ewentualnie będzie wyglądało nasze wycofanie się z rynku, oraz jakie mogą wiązać się z tym trudności.

Czynniki ograniczające nasze działania

Ustalamy też wszystkie możliwe czynniki mogące zahamować nasze działanie. Może to być słaba lokalizacja, brak gotówki, problemy fiskalne itp. Wszystko to co ogranicza nam pole działania. Musimy wiedzieć, czego się obawiać i jak ewentualnie temu przeciwdziałać. Bez poznania tych czynników, możemy przy pierwszym większym problemie zbankrutować.

Posiadana gotówka

Posiadane aktywa do wykorzystania. Do naszych aktywów możemy włączyć możliwości uzyskania gotówki z innych źródeł ( pożyczka bankowa, pożyczka od rodziny, znajomych itp.) w razie utraty płynności. Zdarza się, że występują sytuacje, w których potrzebujemy na gwałt zastrzyku gotówki na krótki termin. Jeśli wcześniej obliczymy naszą zdolność jak i źródła pozyskania gotówki, w sytuacji nagłej będziemy mogli w szybkim czasie wygenerować finansowanie.

Tak, chcę otrzymywać maile z bieżącymi informacjami!

strony internetowe warszawa