Ta strona www używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy dostosować stronę do twoich potrzeb.
W każdej chwili masz możliwość zablokowania plików cookies w swojej przeglądarce. Dowiedz się jak to zrobić OK. Rozumiem
Kupieckie Domy Towarowe KDT
Strefa kupca

Reklama w mikrofirmie cz.2

„Biznes ma dwie i tylko dwie podstawowe funkcje: marketing i innowację. Reszta to koszty” - mawiał Peter Drucker, guru światowego zarządzania, którego książki i wykłady zrewolucjonizowały rynek.


Co to jest marketing?

Przyjrzyjmy się pierwszej funkcji, czyli marketingowi. Spotykamy się z tym słowem na co dzień, często bagatelizując jego znaczenie lub przypisując je tylko do działań wielkich firm. A marketing to nic innego, jak działania mające na celu zwiększenie sprzedaży poprzez wypromowanie jakiejś marki. To zarówno reklama, jak i przemyślane zarządzanie firmą, określenie jej promocji i rozwoju. Jest to jeden z filarów prowadzenia własnej działalności, bez którego nigdy nie uda nam się rozwinąć przedsiębiorstwa. W czasach realnego socjalizmu słowo „marketing” nie istniało, bo też trudno spodziewać się, aby poprawiano sprzedaż czegoś, czego nie było. Jednak zmiany, które nastąpiły po roku 89 oraz idący za nimi napływ towarów, a co z tym związane - coraz większa konkurencja, spowodowały zwiększenie zainteresowania metodami promocji i reklamy.

Skupmy się na kilku aspektach promocji, które możemy wykorzystać w swojej działalności. Sukcesywnie będziemy starali się publikować artykuły dotyczące różnych strategii działania oraz różnych tanich metod reklamy. Ważne jest jednak, żeby wdrażać te rozwiązania i korygować złe nawyki w naszej pracy. Bez tego nie uda nam się nigdy podnieść wydajności i obrotów w naszej firmie.

Określenie celu

Pierwszym z punktów, na którym powinniśmy się skupić planując rozreklamowanie swojej firmy, towaru itp. jest określenie dalekosiężnych celów i nakreślenie działań potrzebnych do ich realizacji. Dzięki temu można będzie ocenić powodzenie kampanii reklamowej.

Chcemy przyczynić się do wzrostu sprzedaży o 20% w tym roku? Zwiększyć sprzedaż dla obecnych klientów o 10% w następnym roku? Wydawać się to może stratą czasu, ale każda analiza naszych poprzednich i teraźniejszych działań pozwoli szerzej spojrzeć na nasze błędy. Ocena własnych działań jest konieczna do zaplanowania i koordynowania sprzedaży. Jeśli zaplanowane przez nas działania nie przynoszą rezultatów, a dają efekty u naszej konkurencji oznacza to, że musimy zacząć zmieniać metody dotarcia do klienta. Wbrew powszechnej opinii, celem działalności firmy nie jest zysk. Zysk jest raczej zasadniczym warunkiem istnienia firmy. Natomiast podstawowym celem istnienia przedsiębiorstwa jest służyć klientowi poprzez zapewnienie mu towaru czy usługi, które jako przedsiębiorcy posiadamy.

Co i za ile chcemy zareklamować

Jeśli myślimy o zorganizowaniu reklamy, zróbmy założenia dotyczące kwoty jaką możemy na to przeznaczyć. Są firmy mogące przeznaczyć na to 10%, inne stać na 1% dochodu. Pamiętajmy, że reklama nie jest akcją jednorazową, że największą skuteczność przyniesie nam długotrwałe działanie. Kiedy już przebrniemy przez pierwszy etap planowania naszej reklamy, zastanówmy się, co chcielibyśmy zareklamować - czyli określmy, dlaczego ktoś miałby odwiedzić nasz sklep. Jakie są sprzedawanego w nim towaru? Czy jest to cena? A może jakość? A może promocje? Asortyment ? Na przykład duży wybór różnego towaru i niskie ceny mogą pozwolić zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale także czas. Klient szukający taniego piórnika dla dziecka, będzie potrzebował do niego także kredek, długopisu, gumki, linijki, cyrkla itp. Wypromowanie jednego towaru może skutkować zakupem całej gamy innych produktów.

Żeby jednak nasze działania osiągnęły cel, a klient przyszedł do naszego sklepu, musimy poznać swoich konkurentów, ich słabe i mocne strony. Znając konkurencję łatwiej znajdziemy niszę dla siebie.

Harmonogram działań

Ważne jest też zaplanowanie działania, tworząc harmonogram. Czyli, co? kiedy? i jak? ma być zrobione. Zdarza się, że firmy produkują setki ulotek reklamowych, które później zalegają w różnych miejscach, nie przynosząc żadnych rezultatów. To wyrzucenie pieniędzy w błoto, na co nikogo nie stać. Harmonogram naszych działań pozwala określić krok po kroku ich efektywność.. Jeśli np. chcemy zareklamować wyprzedaż w naszym sklepie, to nasza akcja promocyjna musi być długotrwała i intensywna. Musimy zachęcać klienta wielokrotnie, tak ażeby informacja o tym zakodowała mu się w pamięci.

W jaki sposób zareklamować towar?

Możemy robić to na przeróżne sposoby np. poprzez ulotki reklamowe wręczane osobiście, koszulki z nadrukowaną informacją w których będą nasi pracownicy. Możemy tanim kosztem nakleić reklamę na swoim prywatnym samochodzie, którym codziennie jedziemy do pracy. Dlaczego nie? Jeśli robią to taksówkarze, dlaczego my sami nie mielibyśmy tego robić? Koszt niewielki, a możliwości pozyskania klienta ogromne. Warto też, aby nasza reklama zawierała kilka „magicznych” słów, takich jak: „ty”,”dla ciebie”,„rewolucyjny”, „oferta”, „szybciej”,„łatwo”, „porównaj”, „nowy”, „darmowy”,”teraz”, „gwarancja”. Ludzie są spragnieni tych słów. Użycie ich wymaga jednak zastanowienia się nad tym, co reklamujemy i do kogo ma być reklama skierowana. Nie zareklamujemy sprzedaży mercedesów słowem „ darmowy”, bo obniżymy prestiż marki. Sprzedając akcesoria pogrzebowe nie użyjemy słowa„szybko”, czy „rewolucyjny”.W naszych działaniach promocyjnych pamiętajmy zawsze o tym, żeby nie starać się odkrywać koła. Marketing to odwieczne praktyki, opierające się na kilku podstawowych zasadach, o których pisałem powyżej, a które dopasowane i wprowadzone w naszej firmie, dadzą konkretne efekty. A więc nie bójmy się wprowadzać nowych rozwiązań. Wskazówki, które zawarłem mają na celu zaplanowanie działań promocyjnych. Najlepiej wydrukowana ulotka czy gadżet reklamowy nie jest w stanie znacząco wpłynąć na klienta. Myślenie marketingowe to poznanie i zrozumienie klienta tak dobrze, że produkt lub usługa będą mu odpowiadały i same się sprzedadzą.

Tak, chcę otrzymywać maile z bieżącymi informacjami!

strony internetowe warszawa